Om att skriva



"Att skriva böcker är en syssla som kräver inte bara idéer om berättelser, utan också tid och tålamod. När och var skriver Mattias Lönnebo? Han är ju präst på heltid och har dessutom familj.
– Jag är inte sådan att jag behöver sitta ensam i en stuga i två veckor för att skriva. Jag går ofta upp tidigt på morgonen, medan de andra sover. Skriver en stund, sätter på kaffet, väcker familjen. Och så passar jag på att skriva på små lediga stunder. En sida om dagen i några hundra dagar så har man en bok."
UNT Kultur

  - Det finns väldigt många ungdomsböcker i dag som är deprimerande och mörka. Själv kan jag mycket väl tänka mig att skriva om negativa saker. Men det måste finnas ett hopp. Jag menar att det är mer realistiskt.

Boka in mig på ett författarbesök via Författarcentrum

Kommentarer

  1. Hej jag såg en artikel om dig i Sana lehti. Du sa att Lewis lejon i Narnia påminner Jesus. Jag trodde det också men förstod att lejon i Narnia påminner antikristus med alla sina mirakel.

    Jag har förstott att det är inte Guds vill att vi krister leser fantasiböcker. Fantasi är häxkraft och häxkraft är en synd. Det är inte Guds vill att vi krister användar bönpärlör och andra saker vi kan se och hålla i händer.

    Vi har bibel och det är det bästa bok som vi krister kan läsa. Fråga Jesus om det verkligen är hans vill att du skriver fantasi och har bönpärlor i dina böcker. Bibel säger inte att vi krister ska användä såna pärlor.

    SvaraRadera
  2. Det finns ingen häxkraft och det finns inga häxor. Sådant bör kristna människor förpassa till historiens skräphög. Bibeln är självklart grundläggande för kyrkan. Men det finns också andra goda böcker med ett gott budskap, och många olika sätt som evangeliet kan nå ut på. Till exempel som konstverk, traditioner, sånger och pärlor. Jesus hade stor språklig fantasi som gör att hans ord finns hos oss än idag, och fortsätter att ge oss hopp och liv.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar